Seznam osobností baťovské reklamy

Josef SLABÝ / Jiří SOLAR (1898-1981)

1925-1927 zaměstnán v reklamním oddělení T. et A. Baťa.

Od 1928 reklamním poradcem fy Baťa, pravidelným korespondentem z Prahy.

Svou práci „reklamního referenta“ charakterizoval v dopise zaslanému reklamnímu oddělení firmy (Janu Novosadovi) následovně:

Věc bude míti dva póly: (zlínský, t.j. z Vaší iniciativy. Dáte mi za úkol na př. : vypracovati serii insertů pro vánoční období /udáte mi druhy, udáte, co hlavně zdůraznit, ostatní udělám sám/, vpracovati několik variant vhodného vánočního dárku zákazníkům /kalendář, brožurku nebo jiný projev sympatií, na př. obouvací lžíci s nápisem Vánoce Baťa a pod./, nebo vypracovati serii článků do Sdělení nebo Služby s tendencí proti těm, kteří organisují rozvrat.)

Druhým pólem bude má vlastní iniciativa. Navštívím týdně jednu prodejnu, či více, promluvím s obchodvedoucím, budu pozorovat prodej a přijdu s návrhy na nová prodejní hesla do výkladů.

Obstarám Vám vše, co budete v Praze potřebovat, styk s malíři, redaktory. Jako člověk, který není ve Zlíně zaměstnán, mám různé výhody nest[r]anného člověka.

Osobnost Jiřího Solara je třeba vidět za většinou reklamních hesel do obchodních domů, za mnohými články (pod jménem „Jiří:“) v československých novinách, jejichž úlohou bylo napravovat či vylepšovat PR firmy.

Jako člen Reklamního klubu Československého byl aktivním a zaujatým apoštolem „moderní reklamy“, jejíž podobu postupně upevňovala činnost klubu na poli odborného diskurzu v periodiku i literatuře, ale především činností osvětovou ve spolupráci s Masarykovou akademií práce….Obchodními a živnostenskými komorami. Solar osobně inicioval několik reklamních kurzů pro veřejnost, napsal několik příruček o správném budování reklamní činnosti podniků, angažoval se v reklamním poradenství od roku 1928 vedl vlastní reklamní poradnu po vzoru americké myšlenky „serving the client“.

Josef Slabý vystudoval hospodářskou akademii v Táboře. Je patrné, že přesvědčení o nutnosti umravnění mládeže hodnotami skautingu, vírou, tělesné a pracovní disciplinace a abstinence si odnesl právě odtud. V tomto duchu byly také vedeny některé z jeho podnikových i reklamních hesel, za které jej Tomáš Baťa osobně odměnil v roce 1927.

Jako přímý zaměstnanec firmy T et A. Baťa nastoupil Slabý už v roce 1925. Pracoval v reklamním oddělení pod Janem Novosadem, téhož roku s ním a dalšími 44 kolegy absolvoval studijní cestu do Berlína, Paříže, Curychu, odkud také do podnikového časopisu Sdělení zaslal několik cestovních reportů popisujících cenové poměry a stylovou úroveň obchodních domů a konkurenčních obuvních podniků. Mj. se zmiňuje tako o firmě Bally, kterou odbyl krátkou poznámkou, že všechno je velice drahé.

Po svém odchodu ze Zlína do Prahy založil Solar vlastní reklamní poradnu a se zjevnou oddaností Baťovi pracoval jako firemní reklamní referent za Velkou Prahu. Svou úlohu poradce chápal jako modernizační osvětu a v rámci svého napojení na osobnosti Reklamního klubu stojí za mnohými strategiemi reklamního oddělení zejména v období mezi léty 1928-1932, zejména v oblasti nasmlouvání profesionálních reklamních výtvarníků. Mezi ně patřili Jan Čejka, Josef Wenig, J. Horník, Antonín Salač, Leo Heilbrunn. Osobně byl také autorem článků a tiskových zpráv účelově budujících pozitivní obraz firmy i textů inzerátů.

Výrazný podíl měl Slabý na přípravě reprezentace firmy na Pražských vzorkových veletrzích v roce 1928. Vedle organizace výlepu plakátů stál za vypravením květinového alegorického vozu, který projížděl Prahou s vyhrávající skupinou pěvců a hudebníků v národním kroji. Heslo „vepsané“ květinami společně s logem firmy „Naše nota dobrá bota“ měly podpořit lidové písničky, které akcentovaly národnostní tématiku jubilejního roku oslavující prvních 10 let existence ČSR. Značka se tak napojovala na představu spolupráce všech odvětví v budování československého státu.

Po roce 1929 se inzerce značky Baťa pod dohledem Josefa Slabého výrazně přiblížila vzorům, které si poradce pečlivě zaznamenával do svých poznámek. Najdeme tam reklamní hesla inspirovaná kampaněmi značek jako Ethyl Gasolin nebo příručkou The Ad-Man´s Desk Book.